Pociągi i dworce na Pomorzu Środkowym

Bilety – nie przepłacaj – jesień 2018

Warto pamiętać, że problemy organizacyjne na kolei sprawiły, iż teraz każdy przewoźnik wycenia swój odcinek przejeżdżanej trasy z przesiadkami – nawet jeśli bilet wystawiony jest na jednym blankiecie.

Jednak nie zapominajcie o specjalnych ofertach przewoźników, bo możecie przepłacić. Przykładowo: jadąc pociągiem Przewozów Regionalnych ze Słupska do Gdyni warto wybrać „Bilet dobrej relacji” (16 zł N), a w samym Trójmieście „Połączenie w dobrej cenie” (4 zł) zamiast standardowej oferty za ponad 23 zł, którą firma normalnie sprzedaje w systemie.

Planując wyjazd składem PKP Intercity pamiętajmy o sprawdzeniu oferty „Bilet taniomiastowy”. To np. oferta przejazdu pociągiem TLK z Gdańska do Szczecina 53,90 zł czy z Białogardu i Koszalina do Szczecina oraz Koszalina, Sławna i Słupska do Gdańska za 29,90 zł.

Zwróćcie również o ofertach weekendowych PKP Intercity i Przewozów Regionalnych.  Choć niestety przy wypoczynku nad Bałtykiem ze względu na czas ich obowiązywania (od godz. 18 w piątek do godz. 6 w poniedziałek) trzeba albo blisko mieszkać albo nastawić się na krótki pobyt. Jeśli planujecie wyjazd z dużym wyprzedzeniem, kupcie bilet wcześniej – będzie taniej.

Zmiany rozkładu jazdy

Rozkład jazdy pociągów w Polsce zarządca linii kolejowych, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe, zmieniają niestety  kilka razy w roku: m.in. w grudniu, czerwcu i we wrześniu. Zmiany ogłaszane są z niespełna miesięcznym wyprzedzeniem – warto więc sprawdzić rozkład przed każdą podróżą.

Połączenia sezonowe

Podczas letniego szczytu ruchu turystycznego oraz w długie weekendy i podczas świąt PKP Intercity uruchamia większą liczbę połączeń na Pomorze Środkowe – część bezpośrednio do nadmorskiej Ustki i Łeby. W czasie wakacji kursują również pociągi osobowe do tych dwóch miejscowości. (Co roku latem także prywatny przewoźnik Arriva dojeżdża swoimi z woj. kujawsko-pomorskiego na Półwysep Helski).

Część sezonowych pociągów dalekobieżnych jedzie z Pomorza Środkowego do centrum i na południe przez Trójmiasto, ale inne przez Szczecin czy Poznań (objazdem ze względu na remont między Piłą a stolicą Wielkopolski). Część pociągów prowadzi kuszetki i wagony sypialne. Chcąc z nich korzystać podczas wyjazdu nad Bałtyk warto wcześniej zarezerwować miejsce.

Zobacz atrakcje kolejowe na Pomorzu Środkowym

Może do Niemiec?

Nawet dla mniej doświadczonych podróżników kolejowych dobrą propozycją jest jedno- lub dwudniowa wycieczka do Berlina.

Bilet Deutsche Bahn pod nazwą Brandeburg-Berlin Ticket kosztuje 29 euro (jeśli kupujemy w automacie albo u konduktora w pociągu ze Szczecina czy Kostrzyna) i pozwala od 1 do 5 osób jeździć nie tylko przez cały dzień w całym landzie, ale także w stolicy Niemiec, komunikacją miejską w Szczecinie oraz od polskich stacji przygranicznych (czyli nie tylko do stolicy Zachodniego Pomorza, ale również do Kostrzyna).

Północny land przy granicy z Polską można zwiedzić dzięki Mecklenburg-Vorpommern-Ticket, który działa na podobnych warunkach. Promocyjne bilety kupimy także na pociągi VBB. W praktyce tanio można pojechać także w pojedynkę, bo przecież „Polak wszystko potrafi”, w tym „samoorganizowanie się” w grupę podczas podróży.

Ważna zasada: starajcie się kupować bilety w niemieckich automatach biletowych (w pociągach i na dworcach) – są najtańsze. Jeśli automat nie działa konduktor sprzeda bilet w tej samej cenie.

CZYTAJ TEŻ: Z rowerem albo psem w pociągu nad morze

LK 202 wzdłuż Bałtyku

Gdynia – Lębork (Łeba) – Słupsk (Ustka, Szczecinek) – Sławno (Darłowo) – Koszalin (Kołobrzeg, Mielno) – Białogard (Szczecinek, Kołobrzeg) Świdwin – Runowo Pomorskie – Stargard (Szczecin, Krzyż).

Wzdłuż Pomorza Środkowego przebiega zelektryfikowana linia kolejowa nr 202 (tzw. magistrala nadbałtycka). To dzięki niej odbywa się główny ruch pasażerski między największymi miastami w woj. nadmorskich. Kursują po niej pociągi spółek PKP Intercity (w tym Pendolino z Krakowa i Warszawy przez Trójmiasto, Słupsk i Koszalin do Kołobrzegu), Przewozów Regionalnych oraz w aglomeracji trójmiejskiej SKM Trójmiejskiej oraz Arriva (tylko połączenia sezonowe do Helu).

Niestety na większej części LK 202 jest jednotorowa, bo drugi tor na odcinku Słupsk – Runowo Pomorskie został „zwinięty” przez żołnierzy radzieckich w 1945 r.  Mimo, że od tego czasu minęło kilkadziesiąt lat mieszkańcy Pomorza wciąż walczą o odbudowę drugiego toru. Póki to się nie stanie, pociągi muszą czekać na mijankach i niestety nie można zwiększyć ich liczby podczas wakacji.

400+ z południa

Ruch pasażerski w kierunku południowym odbywa się w dużej części także liniami 404 i 405 (dojazd do Trójmiasta i Szczecina z Kołobrzegu umożliwia LK 402). Przez Szczecinek i Piłę prowadzi linia kolejowa do Poznania – niestety mimo remontu wciąż jednotorowa.

Już niebawem:

Pendolino nad morze

Pociągiem po Kaszubach

Skąd dojadę bezpośrednio na Pomorze Środkowe?

Ile trwa przejazd?

OGŁOSZENIE REDAKCJI

Interesujesz się koleją: jej historią i rozwojem albo modelarstwem czy fotografią taboru? Szukamy osób, które chcą współtworzyć z nami Przy 202. Jeśli jesteś zainteresowany, napisz: redakcja@gryf24.pl.

Przy 202 – strona główna działu – powrót

Atrakcje kolejowe na Pomorzu Środkowym

Z rowerem albo psem w pociągu nad morze

Najnowsze informacje o pomorskiej kolei

Z naszego archiwum – wybrane ciekawostki i wydarzenia