Każdego dnia na stacji Słupsk wsiada i wysiada z pociągów średnio 6,7 tys. osób. Z opublikowanych właśnie danych UTK wynika, że niewiele mniej podróżnych odprawianych jest w Lęborku. To efekt ruchu turystycznego, który rozwija gospodarkę wybrzeża środkowego.

W Polsce jest 268 stacji, przez które dziennie przewija się ponad tysiąc podróżnych. Na niemal 80 z tych stacji pasażerowie korzystają z usług tylko jednego przewoźnika, przede wszystkim w aglomeracjach. Urząd Transportu Kolejowego zebrał dane z 2017 r. z 2655 stacji w całym kraju.

Choć najbardziej zatłoczone nad polskim Bałtykiem są perony w Trójmieście oraz w Szczecinie, to wśród stacji położonych w środkowej części Pomorza najwięcej pasażerów mają Słupsk (34. miejsce zestawienia stacji z kilkoma przewoźnikami) oraz Lębork (51. miejsce).

Dane UTK przedstawiają dobową wymianę pasażerów na stacjach w dwóch kategoriach.

Pierwsze zestawienie dotyczy stacji o wymianie pasażerów powyżej 1000 osób, na których zatrzymywał się więcej niż jeden przewoźnik (w zaokrągleniu do pełnych setek). Tu prezentujemy pierwszych 40 stacji i liczbę pasażerów.

Jak zauważają eksperci UTK, na liczbę pasażerów wsiadających i wysiadających na danych stacjach ma wpływ wiele czynników. Poza wielkością miasta istotne są m. in. jakość oferty, możliwość dogodnych przesiadek czy rola pobliskich miejscowości.

W przypadku środkowej części Pomorza widać wpływ ruchu turystycznego do Łeby, Rowów czy Jarosławca, odbywającego się przez stacje w Słupsku i Lęborku. – Latem może być tam nawet kilka razy więcej podróżnych niż w pozostałych miesiącach – mówi serwisowi Przy202 Tomasz Frankowski z biura prasowego UTK.

Zobacz nasz nowy dział kolejowy Przy 202

Z pozostałych stacji w pierwszym zestawieniu urzędu wybraliśmy te, które leżą w województwach nadbałtyckich i w północnej części Wielkopolski.

2. UTK – chcąc wyodrębnić ruch aglomeracyjny – wydzielił z zestawienia ogólnego stacje o wymianie pasażerów powyżej 1000 osób, na których zatrzymywał się jeden przewoźnik lub udział jednego przewoźnika był bliski 100 proc. (w przedziałach). Tu także prezentujemy pierwszą 40.

Jako ciekawostkę warto podać, że w zestawieniu dot. jednego przewoźnika na dalszym miejscu znalazła się też stacja UBB Świnoujście Centrum (56. pozycja i 1-1,5 tys. pasażerów).

Przedstawione dane pokazują wymianę pasażerów na poszczególnych stacjach, czyli liczbę podróżnych wsiadających i wysiadających każdej doby. Informacje UTK zebrał od przewoźników kolejowych.

Wymiana pasażerów na wszystkich stacjach kształtowała się w 2017 r. na poziomie 605 mln osób. Ten wynik to liczba pasażerów kolei pomnożona razy dwa (każdy pasażer liczony jest dwukrotnie – pierwszy raz kiedy wsiada do pociągu i drugi – kiedy wysiada), od której odjęto wsiadających i wysiadających na stacjach poza granicami Polski.

To za mało

Tymczasem w oczekiwaniu na nowe pociągi z Newagu – krótka wizyta na słupskim dworcu o poranku i wiele mówiący obrazek.

gryf24.pl

Dwa składy w kierunku Trójmiasta obsługiwane przez Przewozy Regionalne zmodernizowanymi – ale dalej starymi i mało komfortowymi EN57, a w stronę Koszalina nowoczesny Impuls z klimatyzacją.

Niestety kilka podobnych pociągów, które kupują władze w Pomorskiem to wciąż za mało, aby w przyszłości uniknąć podobnych widoków. Zachodniopomorskie kupiło kilkadziesiąt Impulsów i obsługują one każde połączenie Słupsk-Koszalin/Szczecin.

Przy 202 – Kolej nad Bałtykiem

Udostępnij.