Jest nowa koncepcja budowy przystani jachtowej w Ustce. Według niej stworzenie mariny będzie tańsze niż wcześniej zakładano. Zarząd Port w Ustce chce wydzielić przystań jachtową z obecnego awanportu. Potrzebna jest tylko rozbudowa całego portu.

Prace nad koncepcją stworzenia mariny w Ustce trwają od wielu lat. Projekt obecnie jest na etapie tworzenia dokumentacji. – Modernizacja i przebudowa falochronów w porcie morskim Ustka, na którą Urząd Morski otrzymał dofinansowanie, urealniła plan budowy w naszym mieście mariny jachtowej z prawdziwego zdarzenia. Zarząd Portu Morskiego w Ustce podjął już pierwsze kroki związane z inwestycją. Spółka ma wykonaną wstępną koncepcję techniczną i raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskano również decyzję środowiskową – mówi Eliza Mordal z Urzędu Miasta w Ustce.

Zgodnie z wstępną koncepcją marina powstanie w obecnym awanporcie, który po przebudowie falochronów zostanie dodatkowo zabezpieczony od północy i wschodu. Plan zakłada około 100-120 miejsc postojowych w y-bomach dla jachtów o długości 13-15 metrów i około 10 miejsc dla jachtów 15-20 metrów. W planie jest również pełne zaplecze sanitarno-bytowe oraz nowy slip służący do wodowania jednostek.

Jedną z istotnych zalet mariny wybudowanej według takiej koncepcji są stosunkowo niskie koszty jej budowy, wynoszące  tylko 3-8 mln zł w stosunku do szacowanych 40 mln dla mariny w basenie wybudowanym w głębi lądu. Realizacja inwestycji możliwa będzie po zakończeniu przez Urząd Morski w Słupsku przebudowy wejścia do portu Ustka.

Obecnie w porcie Ustka funkcjonuje mini marina jachtowa, w której jest 30 miejsc dla jachtów rezydenckich. Dodatkowo wydzielone jest około 300 metrów nabrzeży wewnątrz portu. Chodzi o Bulwar Portowy we wschodniej części portu i Nabrzeże Władysławowskie. Ustka staje się coraz bardziej popularnym portem jachtowym. W roku 2017 port nad Słupią odwiedziło blisko 600 jednostek rekreacyjnych. W tym roku liczba jachtów, które cumowały w Ustce jest zbliżona. Kurort u ujścia Słupi odwiedzili żeglarze nie tylko z Polski, ale również Niemiec, Dani, Szwecji, Finlandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Pojawiały się również jachty spoza basenu Morza Bałtyckiego.

Udostępnij.