Początek roku szkolnego, a zwłaszcza pierwszy w życiu, pierwsze dni w przedszkolu, to wyzwanie dla dziecka i całej rodziny. Powrót do szkoły po wakacjach bywa dla wielu z naszych pociech stresujący nawet w przypadku wyższych klas. Jak możemy pomóc naszym dzieciom przetrwać pierwsze dni po wakacjach? 

Oto 10 sprawdzonych sposób na tak zwany stres początku nowego roku i powrotu do szkoły:
1. Zdrowy sen w rodzinie. Brak adekwatnej ilości snu sprawia, że jesteśmy podatni na stres i dotyczy to dorosłych i dzieci. W wakacje mógł się wyrobić nawyk chodzenia późno do łóżka. Teraz jest czas na przywrócenie ponownie typowej rutyny snu.

2. Nie odwlekaj. Jeszcze jest czas, aby kupić wszystko do szkoły, nadrobić zaległości. Część rzeczy można zamówić też online, co zmniejszy stres stania w kolejkach. W pierwszych dniach szkoły warto wstawać parę minut wcześniej – dotyczy to rodzica i dziecka – aby nie musieć się spieszyć, ryzykować spóźnienia i wejść w rytm pracy na nowo.

3. Porozmawiaj z dzieckiem o zasadach. Ustał proste, ale jasne zasady dotyczące pory kładzenia się spać, pory wstawania, przygotowań na kolejny dzień, odrabiania pracy domowej. Pamiętaj, że jednak zbyt duża drobiazgowość zasad i surowość może prowadzić do dodatkowego stresu.

4. Redukuj stres przed zmianą lub nieznanymi sytuacjami. Zmiany mogą sprzyjać lękom. Nowa szkoła, nowi nauczyciele, nowi koledzy. Porozmawiaj z dzieckiem o tym jak sam sobie radziłeś w takiej sytuacji. Wytłumacz dziecku, że stres w takich sytuacjach jest całkowicie normalną reakcją, że to naturalne i że każdemu człowiekowi czasami jest ciężko w nowej, nieznanej sytuacji. To tak zwana normalizacja – ukazywanie drugiej osobie, że pewne życiowe doświadczenia są całkowicie naturalne i normalne, nie ma nic złego w nich np. w doświadczeniu stresu w nowej sytuacji.

Jeśli możesz coś zrobić praktycznie, aby zmniejszyć stres np. pojechać pierwszy raz z dzieckiem autobusem, zrób to. Możesz też zapoznać dziecko z kolegą, który jedzie tą samą trasą.

5. Angażuj dziecko w przygotowania. Pozwól dziecku pomagać w przygotowaniach i wybierać przybory szkolne, plecak, pudełko na kanapki. Dzięki temu dziecko zyska poczucie autonomii i bezpieczeństwa.

6. Utrzymuj pozytywną i pewną siebie postawę. Tak jak stres i lęk, tak samo pewność siebie często “przechodzi” z rodzica na dziecko. Rozpoczęcie roku szkolnego nie powinno być postrzegane jako zagrożenie. Poprzez swoją postawę pokazuj, że nie ma potrzeby się martwić. Dzieci są uważnymi obserwatorami, patrzą na twoje reakcje, co wpływa na ich percepcję wydarzeń i następnie ich emocje. Zarażaj dzieci swoim spokojem.

7. Obserwuj swoje dziecko. Niektóre sygnały mogą wskazywać, że dziecko ma trudny czas: zmęczenie, poirytowanie, zmiany nastroju, trudności dotyczące snu, wycofanie się. Znasz swoje dziecko lepiej niż ktokolwiek inny, więc bądź uważny i obserwuj, aby móc w razie czego reagować odpowiednio.

8. Stwórz przyjazne środowisko i pamiętaj o balansie w życiu. Kiedy dziecko wraca do szkoły potrzebuje zabawy, spokoju i harmonii. Stwórz takie przyjazne środowisko w domu i pozwól też bawić się dziecku. Porozmawiaj o odpowiedniej ilości czasu na zabawę i naukę. Umówcie się co do czasu nauki i zabawy. Możecie spisać umowę na piśmie. Dzięki temu dziecko będzie uczyć się odpowiedzialności za swoje decyzje.

9. Świętuj początek roku szkolnego. Łatwiej będzie dziecku pozytywnie postrzegać początek nowego roku, jeśli uatrakcyjnimy ten graniczny czas. Wyjdź gdzieś z dzieckiem lub zorganizuj rodzinne przyjęcie

10. Korzystaj sam z technik redukowania stresu i nauczaj je swojego dziecka. Są to takie techniki jak głębokie oddychanie, wizualizacja, medytacja, yoga. Dlaczego samemu ich nie poznawać, ćwiczyć i nie zaprosić własnego dziecka do wspólnej praktyki?

Mam nadzieję, że dzięki tym prostym wskazówkom zapewnisz sobie i swojemu dziecku wiele spokoju w tym szczególnym okresie.

Piotr Modzelewski – psycholog, pedagog. Terapeuta pracujący w nurcie terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. Pracownik Akademii Pomorskiej. Udziela wsparcia psychologicznego w Pomorskim Centrum Terapeutyczno-Prawnym „Interios” osobom pokrzywdzonym przestępstwem. Autor książek pt. Pokonaj odwlekanie – rozwiń wytrwałość”, „Wstań. Stres, lęk i depresja a styl życia” i „Prokrastynacja. Odłóż odkładanie na zawsze”. Pracuje m.in. z osobami z zaburzeniem depresyjnym i z zaburzeniami lękowymi.

Udostępnij.