Który odcinek ringu powinien powstać jako następny? Wójt gminy Słupsk Barbara Dykier nie ma wątpliwości: trasa łącząca Słupską Specjalną Strefę Ekonomiczną z ul. Kaszubską. Tym bardziej, że inne planowane w ramach ringu ulice oprotestowali albo wojskowi albo mieszkańcy.

mapa_slupsk_RING_Siemianice_

Nic dziwnego, że o budowę odcinka na północy zabiega szczególnie gmina wiejska Słupsk. Na jej terenie: w Siemianicach, Swochowie, Lubuczewie, Lękwicy czy Wiklinie jak grzyby po deszczu powstają nowe domy, w których osiedlają się najczęściej mieszkańcy Słupska, szukający spokoju w bezpośrednim sąsiedztwie miasta.

Zatłoczona wylotówka

Same Siemianice odnotowały w ostatnich kilku latach wzrost liczby mieszkańców o ponad 100 procent (mieszka tam już ok. 2,5 tys. osób). Oprócz nich z ul. Kaszubskiej korzystają również tysiące mieszkańców gmin Główczyce, Smołdzino i Ustka, którzy chcą dostać się do miasta.

Droga wojewódzka nr 213 w pobliżu miasta jest już bardzo obciążona ruchem samochodów – mówi Barbara Dykier, wójt gm. Słupsk. – Budowa piątego etapu ringu to alternatywny dojazd do Siemianic i dalszych miejscowości z ominięciem ulic w centrum miasta.

Przez rzekę i tory

Ulice Portową i Kaszubską na wysokości oczyszczalni ścieków, gdzie planuje się nową trasę, dzielą nieco ponad dwa kilometry. To niedużo, ale trzeba wybudować nowy most na rzece Słupi, wiadukt nad linią kolejową nr 202 albo przejazd pod nią oraz rondo na połączeniu z „213-tką”. To oznacza wyższe koszty.

Otwartym pozostaje zresztą kluczowe pytanie: kto miałby finansować inwestycję? Z pewnością nie będzie to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, bo przebieg „krajówek” nr 6 i 21 w tej części miasta już się nie zmieni. Słupsk sam tego nie udźwignie. Pozostaje więc wspólny projekt samorządów: miasta, gminy i województwa. Liczyć można też na rozszerzenie listy inwestycji w ramach rekompensaty za tarczę antyrakietową, bo teraz kolejnych elementów ringu oraz remontu dróg wojewódzkich na niej nie ma.

Z 210 na 213 nadal przez miasto

Nowe połączenie choć w części mogłoby również ułatwić turystom dotarcie do Rowów, Kluk i dalej do Łeby czy Helu. Ale to rozwiązanie tylko dla tych, którzy jechać będą krajową „21-ką” i „6-tką” od zachodu.

Wczasowicze wjeżdżający do Słupska od strony Redzikowa oraz Głobina i chcący dostać się do Słowińskiego Parku Narodowego i tak będą musieli korzystać z ul. Kaszubskiej. Zmienić mogłyby to inne etapu ringu: od ul. Kaszubskiej – obok amerykańskiej bazy – do ul. Gdańskiej i dalej ul. Bohaterów Westerplatte. Zamierzenia planistów kwestionuje jednak wojsko, które nie chce oddać swoich terenów. Następny odcinek wywołuje z kolei protesty właścicieli domów jednorodzinnych, choć na mapach urbanistów widnieje od kilkudziesięciu lat.

Czekamy na Wasze opinie: czy faktycznie odcinek Portowa-Kaszubska powinien zostać wybudowany jako kolejny w ramach ringu?

mapa_slupsk_RING_szkielet_625

Gruntowa ul. Cienista - w oddali ul. Kaszubska (Siemianice po lewej stronie). Fot. Zenon Machnowski

Gruntowa ul. Cienista – w oddali ul. Kaszubska (Siemianice po lewej stronie). Fot. Zenon Machnowski

Widok z ul. Kaszubskiej na tory kolejowe, okolice oczyszczalni i tereny Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Fot. Zenon Machnowski

Widok z ul. Kaszubskiej na tory kolejowe, okolice oczyszczalni i tereny Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Fot. Zenon Machnowski

Udostępnij.