20 lutego na pomorskie tory  pierwszy w historii wolnej Polski nowy skład trójmiejskiej SKM. Nowe pociągi Impuls niestety raczej nie dojadą do Słupska –przyczyna to miedzy innymi… za niskie perony. Także tory nie pozwalają wykorzystać parametrów nowoczesnego pociągu.

Impuls. Fot. SKM

Impuls. Fot. SKM

PKP SKM Trójmiasto dokonało już wstępnych odbiorów technicznych  pierwszego z dwóch zakupionych pociągów typu IMPULS, których produkcja trwa w nowosądeckim NEWAGu. Te nowoczesne jednostki to pierwszy zakup nowego taboru w nowożytnej historii tej spółki, która znana jest z głównie z klasycznych składów EN57 i ich wersji (EN71). To także pierwszy od lat (nie licząc PKM) i pierwszy w ogóle zakup nowego pociągu elektrycznego który trafi na pomorskie tory.

Każdy czteroczłonowy skład o długości 74,4 m pomieści 511 osób, w tym 152 na wygodnych  miejscach siedzących – fotelach Xelion. Za dwa Impulsy PKP SKM Trójmiasto zapłaci 35,5 mln zł.

Pociągi te są znane już słupszczanom, bowiem od przeszło roku możemy spotkać ten sam typ pociągu obsługujący relację Słupsk – Szczecin.  Do tego pociągu należy historyczny rekord prędkości osiągnięty przez polski pociąg – Impuls pobił go wiosną 2016 osiągając prędkość 227 km/h.

Pomorskie Impulsy tak szybko nie pojadą – ich prędkość techniczna to 160 km/h, jednak na większości linii SKM prędkość dopuszczalna wynosi 90-120km/h. Z prędkością  160 km/h  pociąg będzie mógł jechać wyłącznie z Gdyni do Tczewa, ale nie po torach SKM tylko po torach dalekobieżnych magistrali E65. Jednak ze względu na dużą ilość przystanków ciężko będzie mu osiągnąć tą prędkość. Czas przejazdu jednak powinien się skrócić ze względu na lepsze przyspieszenie nowoczesnych pociągów.

Nowością w stosunku do znanego nam taboru serii EN57 SKM jest wysuwany z drzwi schodek, który ma zniwelować lukę pomiędzy peronem a pojazdem. Pojazd jest dostosowany do wysokich peronów spotykanych na trasie SKM – podłoga znajduje się na poziomie 960 mm nad główką szyny.  Pociągi zostały także wyposażone w system komunikacji maszynista – pasażer, system do zliczania pasażerów, posiadają monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. W ich wnętrzu pojawią się automaty biletowe. Nowość stanowić będzie także nowoczesny system informacji pasażerskiej, wyświetlacze informacyjno – reklamowe, system przeciwpożarowy, klimatyzację a także nadajniki sieci WIFI.

Aktualnie pociągi przechodzą finalne prace montażowe a także pierwsze testy w ruchu na linii Nowy Sącz – Stróże.  Na trasy z pasażerami, po okresie testów na pomorskich torach , przeszkoleniu maszynistów i obsługi nowe Impulsy wyjadą w marcu.

Być może czas testów będzie jedyną okazja by słupszczanie mogli zobaczyć te składy, ponieważ z racji dostosowania do wyższych peronów kursować będą wyłącznie między Wejherowem a Gdańskiem. Także jednotorowy odcinek od Wejherowa do Słupska z licznymi postojami i mijankami nie nadaje się do codziennego używania nowoczesnego taboru. Jak się okazuje, Słupsk po raz kolejny pada ofiarą wykluczenia z powodu złej infrastruktury.

Ponadto, jak poinformował branżowy portal RynekKolejowy.pl wkrótce drobnych modernizacji doczekają się także dwie jednostki starego typu EN71 . Przy okazji naprawy rewizyjnej – przeglądu poziomu P4 czteroczłonowego ezt wykonawca przebuduje także  przedsionki przedziałów służbowych, umieszczając tam stojaki na rowery i przygotuje miejsce do przewozu wózka inwalidzkiego. W całym pociągu zamontowane zostaną przyciski umożliwiające otwarcie drzwi przez pasażera. Oprócz tego ezt-y otrzymają nową wykładzinę i nową tapicerkę siedzeń, pojawi się wewnętrzny i zewnętrzny system informacji pasażerskiej. Odświeżone zostaną też toalety.

Udostępnij.