Kolejarza kończą opracowywanie studium wykonalności modernizacji linii kolejowej nr 202 między Słupskiem i Gdynią. Dokument ma być gotowy w pierwszej połowie tego roku. Jednak PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły już pierwsze ustalenia.

dworzec-pkp-slupsk-04

Jak wyjaśniają przedstawiciele zarządcy narodowej sieci kolejowej (PKP PLK) studium wykonalności jest na końcowym etapie przygotowania i dokonano już preselekcji możliwych rozwiązań. W każdym z przygotowanych wariantów analizuje się budowę dwóch torów od Wejherowa do Lęborka. Natomiast dla odcinka pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem rozpatrywane są warianty od układu jednotorowego do dwutorowego, w tym także budowa tzw. dynamiczną mijanką (na której pociągi jadące z przeciwnych kierunków będą mogły mijać się bez zatrzymywania).

Czy to oznacza, że niemal pewne są już dwa tory między Wejherowem i Lęborkiem, a dalej w kierunku Słupska powstanie tylko mijanka? – Nic nie jest jeszcze ostatecznie przesądzone. Dokładny wygląd studium wykonalności będzie znany po zakończeniu wszystkich prac – zastrzega w rozmowie z portalem gryf24.pl Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Dodaje, że celem modernizacji jest przypsieszenie czasu przejazdu między Gdynią i Słupskiem o co najmniej 20 minut oraz podniesienie prędkości pociągów na tej linii do 160 km/h.

– Samorządowcy i parlamentarzyści z Pomorza powinni pilnie przyglądać się postępowi prac nad studium, bo wszystko wskazuje na to, że najbliższe miesiące będą kluczowe dla przyszłości nadbałtyckiej linii kolejowej – apeluje Tomasz Ciżmowski ze Stowarzyszenia Użyteczności Publicznej „Aktywne Pomorze”. Podkreśla też, że mijanka – nawet długa – nie rozwiąże problemu przepustowości na tej trasie.

W sprawę budowy dwóch torów do Słupska zaangażowało się wiele lokalnych podmiotów, m.in. Stowarzyszenie Użyteczności Publicznej Aktywne Pomorze, które w czerwcu 2015 r. zorganizowało pikietę pod dworcem PKP w Słupsku ZOBACZ TU oraz lokalne samorządy i Stowarzyszenie Pasażerów Kolejowych Siemianice, które w tej sprawie zbiera podpisy pod petycją do władz PKP. Punkty zbierania podpisów:

– SCOPiES przy ul. Niedziałkowskiego 6
– Biura Obsługi Interesanta: Starostwa Powiatowego, Urzędu Gminy Słupsk, Urzędu Gminy Kobylnica, Urzędu Miasta Słupsk
– GOPS przy ul. Sportowej 9a
– Sklep Spożywczy „Groszek” przy ul. 3-go maja 27/2
– Salon fryzjerski w boxie 78 na Manhattanie
– Herbaciarni u Flory, róg ul. Wojska Polskiego i Sienkiewicza

W Siemianicach:
– Sklep Spożywczo-Monopolowy przy ul. Robotniczej
– Sklep „ABC” przy Spacerowej

Tymczasem nadal nie jest przesądzone, że pociągi Pendolino od połowy marca połączą Pomorze Środkowe z Warszawą i Krakowem. Spółka PKP Intercity nadal czeka na stanowisko urzędników Komisji Europejskiej w tej sprawie. – Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji wyraziła już zgodę, ale wciąż czekamy na decyzję unijnej Komisji Rozwoju Regionalnego – usłyszeliśmy w biurze prasowym kolejowego przewoźnika.

Udostępnij.