107 mld zł przeznaczy rząd na inwestycje drogowe w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2014-2025. Na liście znajdują się ważne drogi dla Pomorza – oczywiście S6 – Szczecin – Gdańsk, dokończenie S7 Gdańsk – Warszawa, S10 Płońsk (dalej S7 do Warszawy) – Toruń – Szczecin, S11 Bytom – Poznań – Koszalin. 

Obwodnica Słupska - fragment drogi S6 / fot. M.Wirkus

Obwodnica Słupska – fragment drogi S6 / fot. M.Wirkus

Rządowy program jest ambitny – wiadomo okres przedwyborczy – ale czy realny? Jak na razie nikt jeszcze w S6 nie wbił fizycznie łopaty.

Pierwotnie zakładano, że na inwestycje drogowe zostaną przeznaczone 93 mld zł. Program Budowy Dróg Krajowych został powiększony o 14 mld zł ze środków krajowych do 107 miliardów złotych. W tę kwotę wliczone jest już dofinansowanie unijne, które Polska otrzyma na budowę dróg ujętych w PBDK.

Projekt Programu przeszedł już uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne. Kolejnym etapem będzie rozpatrzenie dokumentu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego na najbliższym posiedzeniu – 27 sierpnia 2015 r. Przyjęcie nowego programu drogowego przez rząd jest planowane we wrześniu 2015 r.

 – Dzięki jego realizacji kierowcy będą mogli korzystać z pełnej, funkcjonalnej sieci bezpiecznych dróg szybkiego ruchu. Zgodnie z projektem Programu powstanie 3900 km nowych dróg oraz 57 obwodnic” – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Celem programu, jak dodała minister Wasiak, jest domknięcie sieci autostrad i ekspresówek na poziomie 3,9 tys. km oraz utrzymanie i usprawnienie komunikacji między miastami oraz regionami. Program nie obejmuje inwestycji na poziomie wojewódzkim.

Na liście rządowej znalazły się też drogi ważne dla Pomorza:

Nr drogi Odcinek Lata Budowy Kilometry
S6 Szczecin – Koszalin 2015-2019 139,5
S6 Koszalin – Słupsk 2017-2020 46,2
S6  Słupsk – Gdańsk 2017-2020 143,7
S7 Warszawa – Gdańsk 2014-2020 180,7
S10 Piła – Szczecin odc. Stargard Szczeciński – Piła 2019-2023 108,1
S10  Bydgoszcz – Piła 2018-2025 71,8
S10 Płońsk – Toruń 2018-2027 179,6
S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski 2022-2026 96,0
S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno 2022-2026 31,0
S11 Piła – Poznań 2019-2026 65,9
S11 Kępno – A1 2017-2024 104,9
S11 Szczecinek – Piła 2022-2026 73,0
S11 Koszalin – Szczecinek 2019-2022 67,2

drogi-program-rzadowy

Ważna dla naszej części Pomorza droga krajowa 21 Szczecinek – Słupsk, pozostanie już prowincjonalną drogą gdzieś na krańcach województwa pomorskiego. Koszalin miał większy dar przekonywania żeby połączyć Śląsk i Wielkopolskę z ich częścią Pomorza drogą S11. Bogaci Ślązacy i Wielkopolanie raczej rzadziej wybiorą w Szczecinku skręt na Słupsk mając przed sobą piękną i szybką drogę do Kołobrzegu czy Mielna.

Do województwa zachodniopomorskiego dochodzi też S10 łącząca praktycznie Warszawę ze Szczecinem.

 

Udostępnij.