PKP zamiast dwóch torów na linii 202 Słupsk – Lębork, proponuje rozwiązania które na długo wykluczą komunikacyjnie Pomorze Środkowe. Mimo że ma pieniądze, chce „pseudo” oszczędzić.

Most kolejowy nad rzeką Łupawą w Łebieniu, na którym widać miejsce na drugi tor. / fot. LOT Ustka

Most kolejowy nad rzeką Łupawą w Łebieniu, na którym widać miejsce na drugi tor. / fot. LOT Ustka

Długa mijanka na odcinku Damnica – Potęgowo zamiast dwóch torów między Słupskiem i Lęborkiem – taką propozycję zaprezentowali w ostatnim tygodniu przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe na spotkaniu z samorządowcami z powiatu wejherowskiego. To rozwiązanie, które sprawi, że Pomorze Środkowe nadal pozostanie wykluczone komunikacyjnie.

PKP PLK przygotowuje się do przebudowy linii kolejowej nr 202, łączącej Gdańsk ze Stargardem Szczecińskim przez Lębork, Słupsk, Koszalin, Białogard, Świdwin i Łobez. Kolejarze chcą pozyskać na ten cel dofinansowanie unijne.

Choć wcześniej pojawiały się zapowiedzi budowy drugiego toru na prawie całym pomorskim odcinku szlaku to teraz okazuje się, że PKP PLK między Słupskiem i Lęborkiem zamierza zbudować tylko kilkukilometrową mijankę.

– To w żaden sposób nie rozwiąże problemu zatłoczenia linii i sprawi, że pociągi nadal będą stać na stacjach, aby przepuścić te jadące z przeciwka. Czas podróży skróci się nieznacznie, albo nawet wcale. – tłumaczy Tomasz Ciżmowski, wiceprezes Stowarzyszenia „Aktywne Pomorze”.

Dodaje, że propozycja kolejarzy zaskakuje tym bardziej, iż przed 1945 rokiem na odcinku Słupsk-Lębork linia nr 202 była dwutorowa. Większość mostów oraz wiaduktów nie wymaga więc przebudowy, a na nasypach jest miejsce na drugi tor.

– Argument finansowy? Od dawna słychać opinie, że spółka PKP PLK nie będzie w stanie wykorzystać wszystkich pieniędzy z Brukseli i zostaną one przesunięte na inwestycje drogowe. Tu mamy przykład, że jest na co wydawać unijne środki sensownie. Taka okazja się już nie powtórzy przez najbliższych kilkadziesiąt lat. Rezygnacja z drugiego toru sprawi, że nadal okolice Słupska czy Koszalina będą wykluczone komunikacyjnie, co przekłada się na zubożenie regionu i hamuje rozwój – wyjaśnia przedstawiciel stowarzyszenia.

„Aktywne Pomorze” zapowiada wysłanie protestu przeciwko planom kolejarzy do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz władz wojewódzkich, a także apeluje do lokalnych samorządowców i parlamentarzystów o podobne działania.

Materiał telewizji TTM na temat wariantów PKP PLK:

Warianty PKP

  • Wariant 1 – koszt: 677 milionów złotych –
    Prędkość 140 km/h, geometria układów torowych taka jak obecnie, wymiana urządzeń srk w celu podniesienia prędkości do 140 km/h na całej linii, wymiana sygnalizatorów kształtowych na stacjach Potęgowo i Damnica
  • Wariant 2 – koszt: 1 miliard 635 milionów złotych
    Dodatkowy tor na odcinku Gdynia Chylonia – Rumia oraz długie mijanki na odcinkach Wejherowo – Luzino, Strzebielino Morskie – Bożepole Wielkie, Godętowo – Lębork, Potęgowo – Damnica. Prędkość podniesiona do 160 km/h na całej linii poprzez wymianę i dobudowę urządzeń srk, wymienione sygnalizatory kształtowe na stacjach Potęgowo i Damnica. Docelowa długość wszystkich peronów 200 m, za wyjątkiem peronów w Wejherowie, Lęborku i Słupsku (po 400 m)
  • Wariant 3 – koszt: 1 miliard 862 milionów złotych
    Dodatkowy tor na odcinku Gdynia Chylonia – Rumia, 2 dodatkowe tory na odcinku Rumia – Reda oraz 1 tor pomiędzy Redą a Wejherowem, Wejherowem a Lęborkiem, długa mijanka na odcinku Potęgowo – Damnica, prędkość podniesiona do 160 km/h na całej linii poprzez wymianę i dobudowę urządzeń skr. Docelowa długość wszystkich peronów 200 m, za wyjątkiem peronów w Wejherowie, Lęborku i Słupsku (po 400 m)
  • Wariant 4 – koszt 1 miliard 943 milionów złotych
    Dodatkowy tor na odcinku Gdynia Chylonia – Rumia, 2 dodatkowe tory na odcinku Rumia – Reda, 2 tory pomiędzy Redą a Wejherowem, oraz 1 tor pomiędzy Wejherowem a Lęborkiem, długa mijanka na odcinku Potęgowo – Damnica, prędkość podniesiona do 200 km/h na całej linii poprzez wymianę i dobudowę urządzeń srk, wymienione sygnalizatory kształtowe na stacjach Potęgowo i Damnica. Docelowa długość wszystkich peronów 200 m, za wyjątkiem peronów w Wejherowie, Lęborku i Słupsku (po 400 m).

Do sprawy wrócimy.

Więcej na temat akcji „Dwa Tory dla Słupska”:

Udostępnij.
  • lew

    tu jestem spokojny. Prezydent Biedroń pojedzie do Warszawy i załatwi co trzeba. Prawda panie Prezydencie?

  • aaaa

    Jest pole do popisu dla Biedronia. Fakt.


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/gryfstro/domains/gryf24.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 3879