B.Kierc

Bogusław Kierc

Prawie 20 spektakli, na deskach Teatru Rondo oraz Teatru Lalki „Tęcza”, zaprezentują najlepsi w kraju monodramiści, którzy już po raz dziesiąty odwiedzą Słupsku. Jubileuszowa edycja największego w naszym mieście święta monodramów – festiwalu „Sam na scenie” – rozpocznie się w czwartek 12 czerwca 2014.

O możliwość przyjazdu do Słupska już od dziesięciu lat starają się „teatralni samotnicy” z całej Polski, którzy decydują się na zaprezentowanie swojej pracy, podczas eliminacji do Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Najlepsi z nich, zwycięsko przeszedłszy gęste sito ocen jurorów, trafia do słupskiego Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora. Tym, którzy zyskają przychylność arbitrów „Sam na scenie” poza nagrodami, czeka okazja występu razem z zawodowymi monodramistami.

W tegorocznej edycji 12-14 czerwca 2014 poza występami konkursowymi zaprezentujmy dwa pokazy mistrzowskie w wykonaniu, niekwestionowanych znawców sztuki monodramu, Bogusława Kierca oraz Ireny Jun. W ramach pokazów specjalnych widzowie zobaczą także słupską produkcję – przedstawienie „Ślad” w wykonaniu Piotra Kuby Nowotnego wyreżyserowane przez Stanisława Miedziewskiego.

Wstęp na wszystkie prezentacje konkursowe i specjalne jest wolny! Z powodu dużego zainteresowania na pokazy specjalne należy odebrać bezpłatne wejściówki dostępne w Teatrze Rondo

Program

Czwartek, 12 czerwca
(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)

10:00 Uroczysta Inauguracja (OT Rondo)

10:40 OT Rondo
Maria Czaplewska (woj. kujawsko-pomorskie)
„Nie Ja” na podstawie sztuki Samuela Becketa pod tym samym tytułem
scenariusz, scenografia, muzyka Maria Czaplewska

11:20 PTL „Tęcza”
Marta Andrzejczyk (woj. warmińsko-mazurskie)
„Kim jest Wiera Gran” na podstawie piosenek z repertuaru Wiery Gran oraz książki Agaty Tuszyńskiej
scenariusz autorski Marta Andrzejczyk
reżyseria Janina Tomaszewska/ Marta Andrzejczyk
opracowanie muzyczne Piotr Banaszek

12:10 OT Rondo
Maja Wolska (woj. zachodniopomorskie)
„Chodzenie po linie” na podstawie powieści Erin Morgenstern pt. „Cyrk nocy”
scenariusz i scenografia Ewa Czapik-Kowalewska/ Maja Wolska
reżyseria Ewa Czapik-Kowalewska

13:00 PTL „Tęcza”
Karolina Dąbrowska (woj. mazowieckie)
„Moda” na podstawie powieści Bohumila Hrabala „Postrzyżyny” (przekł. Czcibor-Piotrowski)
scenariusz i reżyseria Jan Zdziarski
scenografia Jan Zdziarski/ Karolina Dąbrowska
efekty muzyczne Marcin Fibich

15:00 OT Rondo
Alicja Czarnuszka (Polski Związek Niewidomych)
„Niewidka” na podstawie powieści Tadeusza Nowaka pt. „Diabły”
scenariusz i reżyseria Krystyna Maksymowicz

15:45 PTL „Tęcza”
Tomasz Żurek (woj. wielkopolskie)
„Jak jej to powiedzieć…” na podstawie tekstu Janusza Dodota pod tym samym tytułem
scenariusz, reżyseria, scenografia Janusz Dodot

16:30 OT Rondo
Kamila Winkler (woj. lubuskie)
„Płakać nie wolno” na motywach powieści Swietłany Aleksijewicz „Czarnobylska modlitwa”
scenariusz, reżyseria, scenografia, muzyka Małgorzata Paszkier

17:20 PTL „Tęcza”
Magda Sawicka (woj. dolnośląskie)
„Kitty” na podstawie pamiętnika Anny Frank pt. „Dziennik”
scenariusz i reżyseria Aneta Ćwieluch

Irena Jun

Irena Jun

20:30 OT Rondo
„To i tamto” wieczór mistrzowski z Ireną Jun
(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

Irena Jun to mistrzyni słowa, wybitna aktorka teatralna, reżyserka, jedna z najlepszych odtwórczyń ról Beckettowskich.

Tylko przy precyzyjnej i konsekwentnej realizacji można uzyskać zaplanowany przez Becketta efekt, przenikanie się różnych warstw znaczeniowych utworu, powtarzalność motywów, zrytmizowanie całości, słowem, polifoniczne brzmienie całej struktury – pisała Elżbieta Baniewicz. – (…) Myślę, że wystawianie tego autora w taki właśnie sposób, jak to ma miejsce w Studiu, ma swoje ogromne znaczenie także pragmatyczne, dla środowiska. Otóż wykonanie jego sztuk w teatrze jest równocześnie pewnym sprawdzianem wartości czysto zawodowych. Wspaniałe aktorstwo Ireny Jun, owo połączenie ogromnej dyscypliny artystycznej z absolutną perfekcją wykonania staje się pokazem zawodowej maestrii, wartością samodzielną, wzorem. Ile jeszcze aktorek jest w stanie wykonać partię monologu ust na tym poziomie umiejętności wyłącznie technicznych?
„Teatr” nr 4, 1986.

Jej nieomylna szlachetna wymowa, intonacja, dziwny rodzaj splątania ciepła z arystokratyczną wyniosłością – pisał o poetyckich przedstawieniach aktorki Piotr Gruszczyński. – Przejrzystość mowy i słów tak wielka, że wiersze stawały jak spektakle przed oczami duszy. Nie wiem sam, czy chodzi tu o umiejętność mówienia wiersza, czy wrodzoną zdolność do tajemnej, osobistej melopei. Pewnie wszystko razem. Od pierwszego spotkania Jun ustanowiła dla mnie normę słowa w teatrze. I od pierwszego razu zaburzyła relację teatralne-prywatną. To było obcowanie z przedstawieniem i z osobą, mimo że nieznaną, od razu bliską.
„Tygodnik Powszechny” nr 39, 2004.

Piątek, 13 czerwca
(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)

10:00 PTL „Tęcza”
Aleksandra Nowosadko (woj. podlaskie)
„Świadectwo dojrzałości” na podstawie powieści Romy Ligockiej „Dobre dziecko”
scenariusz i reżyseria Joanna Łupinowicz

10:45 OT Rondo
Agata Małycha (woj. lubuskie)
„Bo ja mogę wszystko” na podstawie fragmentów „Allegro moderato” Szymona Bogacza
reżyseria Alicja Niewiadomska

11:35 PTL „Tęcza”
Marta Hołyńska (woj. łódzkie)
„Wbrew woli mojej” na podstawie sztuki Romana Sikory „Spowiedź masochisty” (przekł. Małgorzata Sikorska-Miszczuk i Elżbieta Zimna) oraz dramatu Michała Kmiecika „Śmierć pracownika”
scenariusz, scenografia, reżyseria Małgorzata Kowalczyk

12:20 OT Rondo
Justyna Wota (woj. podkarpackie)
„Obmyślam świat” na podstawie wybranych utworów Wisławy Szymborskiej
scenariusz i reżyseria Barbara Płocica
muzyka Wiktor Marut

15:00 OT Rondo
Daniel Namiotko (woj. małopolskie)
„Stopklatka”
scenariusz Malina Prześluga
reżyseria Mirosława Krymska
scenografia Mirosława Krymska/ Daniel Namiotko/ Rafał Gutowski

15:50 PTL „Tęcza”
Paulina Gruszka (woj. śląskie)
„Niekończąca się opowieść” na podstawie książki Karoliny Korwin-Piotrowskiej „Bomba”
scenariusz i reżyseria Gabriela Mankiewicz
scenografia Adam Brytner
muzyka Karol Mankiewicz

16:40 OT Rondo
Elwira Pączek (woj. pomorskie)
„Rozmowa Ihora z Bogiem” na podstawie powieści Stanisława Srokowskiego „Ukraiński kochanek”
scenariusz i scenografia Ireneusz Ciecholewski/ Elwira Pączek
reżyseria Ireneusz Ciecholewski

17:25 PTL „Tęcza”
Magdalena Pamuła (Wojsko Polskie)
„Jeżeli uważasz się za człowieka smutnego, to cały świat będzie Ci się wydawał smutny” na podstawie „Blair witch project” Sofiji Anruchowycz, w: „Kobiety ich mężczyzn” (przekł. Michał Petryk)
scenariusz, reżyseria, scenografia i muzyka Magdalena Pamuła

19:30 OT Rondo
„Manatki” wieczór mistrzowski z Bogusławem Kiercem
scenariusz, reżyseria i wykonanie Bogusław Kierc
(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

Ten, któremu przypisuje się status bohatera naszego przedstawienia, ma się za dziwaka, któremu, u schyłku życia, trudno ustalić własne ja. Nie, nie „poszukuje” tożsamości. Ona go właściwie nie zajmuje. To, co go trapi, jest kwestią nie obrzeżonych przestrzeni i czasu, w których roztapia się jego świadomość i pamięć. Kto jest nosicielem tej świadomości, kto – depozytariuszem tej pamięci, skoro ów dziwak „nie ma” lat, ani stałego miejsca „pobytu”. Jego bycie jest bywaniem (zbywaniem) siebie, a nie – bywaniem sobą. Może jest opowieścią, w której mylą się ze sobą opowiadający z opowiadanym, jak opowiadające z opowiedzianym?

Nasz dziwak zwija i rozwija manatki, szykując się do finału opowieści, o którym wie, że jest nieunikniony jak to, co już wtopiło się w pamięć i niekiedy dopomina się o czas teraźniejszy, pochwytną cząstkę życia wiecznego. Tym są nawroty epifanii dzieciństwa, ustawiczne pojawianie się Pewnego Chłopca, w różnych postaciach dającego o sobie znać; czy po to, by jeszcze nadać minionym zdarzeniom i rzeczom znaczenie kiedyś przeoczone, albo niedocenione?

Nie ma wątpliwości, że nie-bohater „Manatków” jest aktorem. Jest teatrem. Niejednego Aktora.

P.K. Nowotny

P.K. Nowotny

22:30 OT Rondo Nocne granie na monodramie
„Ślad” w wykonaniu Piotra Nowotnego
(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

scenariusz na podstawie wierszy Osipa Mandelsztama, fragmentów „Niewoli” i „Wędrownego sztukmistrza” C.K. Norwida, „Kuranatów” Leszka Aleksandra Moczulskiego oraz fragmentów „Nadziei w beznadziei” Nadieżdy Mandelsztam
reżyseria Stanisław Miedziewski
głos Nadieżdy Mandelsztam Irena Jun
pieśń „Magadan” Andrzej Ciborski

„Ślad” to spektakl poetycki w formie i treści. Jednak nie liryczny i rytmiczny, a tragiczny i nerwowy. Zarazem niezwykle, „przenikliwie” wręcz mądry. Smutną mądrością, której może nauczyć tylko życie.

Oto poeta-aktor spowiada się przed widzem. Spowiada się z własnego talentu, z wartości poezji, z powagi i wagi własnej sztuki. Każde jego słowo może być tym ostatnim. Gnębiony przez ludzką niepamięć, historię, władzę… Poetyckie wersy wielu autorów to także wiele losów lecz wszystkie złączone w jeden dramat. Tragedię twórcy, którego poezja pozostanie lecz jemu nie wolno pozostać. Pomiędzy odrzuceniem i skazaniem, świadomością potęgi poezji, jej ocalaniem, między wersami, pomiędzy aktorem i widzem rozgrywa się ten dramat.

Sobota, 14 czerwca 

12:00 OT Rondo
Koncert galowy festiwalu w reżyserii Wiolety Komar
Ogłoszenie werdyktu, wręczenie nagród

Udostępnij.