fot. UM Pomorskie

fot. UM Pomorskie

Wicemarszałkowie województwa pomorskiego Ryszard Świlski i Czesław Elzanowski podpisali 2 czerwca 2014 r. w Warszawie umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o udzieleniu Województwu Pomorskiemu dofinansowania na realizację projektu pn. „Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Te składy po kilku latach trafią także na Pomorze Środkowe.

Przedmiotem podpisanego projektu jest zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych – trzech dwuczłonowych i siedmiu trzyczłonowych. Nowe składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także będą przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). W myśl projektu szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła folia jest odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad). Pojazdy będą posiadały System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów.

– Inwestycja w tabor to zamiar pełnego wykorzystania infrastruktury powstającej obecnie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i przede wszystkim zasadniczy krok w rozwoju Aglomeracji Trójmiejskiej – mówi wicemarszałek Ryszard Świlski. – Głównym celem przedsięwzięcia jest zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców województwa, którym chcemy dać możliwość szybkiego przemieszczania się pomiędzy centrum aglomeracji a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także nowymi dzielnicami – tzw. „górnym tarasem” Gdańska i Gdyni oraz subregionem Kaszub.

Marszałek jednak nie wspomina, iż wkrótce po zakończeniu budowy PKM, już w nowej perspektywie finansowej ma rozpocząć się elektryfikacja tej nowej linii kolejowej. Nie prowadzono jej od razu z uwagi na brak czasu oraz na fakt, iż odcinek od Rębiechowa do Gdyni należy do PKP PLK, które dopiero przygotowuje się do elektryfikacji swojej linii. Po elektryfikacji całęj trasy PKM, czyli ok. roku 2018-2020 cały zakupiony tabor spalinowy trafi na nie elektryfikowane linie w okolicach Chojnic i Słupska. Jedyny problem to wysokość peronów -na PKM będą wysokie, na bocznych liniach są niskie, co może utrudnić wymianę pasażerów.

Planowany całkowity koszt realizacji projektu zakupu taboru 147 milionów złotych, natomiast wsparcie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 70 milionów złotych.

Obecnie trwa procedura przetargowa mająca wyłonić wykonawcę przetargu, który dostarczy pociągi już w 2015 roku. Największe szanse mają polscy producenci – PESA z Bydgoszczy i nowosądecki NEWAG. Po zakończeniu prac wniosek dotyczący rozstrzygnięcia przetargu będzie przedmiotem obrad Zarządu Województwa Pomorskiego.

– Zwycięzcę przetargu poznamy jeszcze w czerwcu 2014 – mówi dla Gryf24.pl Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy UMWP.

Udostępnij.