pkp-slupsk-01

W kwietniu został ogłoszony przetarg na nowy system informacji pasażerskiej PKP PLK – narodowego operatora infrastruktury kolejowej. Za okrągły miliard złotych zbudowane zostaną infokioski i tablice elektroniczne na najważniejszych stacjach i dworcach w całej Polsce.

Gigantyczny przetarg na system informacji pasażerskiej został zgłoszony w kwietniu 2014 do realizacji jeszcze w starej  perspektywie finansowej UE 2007-2013. Jak udało się dowiedzieć branżowemu portalowi Rynek-Kolejowy.pl zadanie obejmie ponad dwa tysiące przystanków kolejowych.

Obecnie jest… kolejowa katastrofa

O fatalnym systemie informacji pasażerskiej na kolei pisaliśmy wielokrotnie ( http://gryf24.pl/2014/03/10/slupski-survival-wsiasc-pociagu-byle-jakiego/ ; http://gryf24.pl/2014/01/17/slupsku-dworcu-pkp-zniknal-rozklad-jazdy-pociagow/ ) .

W dobie GPS i Internetu pasażer na dworcu jest skazany na uaktualniane od czasu do czasu plakatowe rozkłady jazdy. Poza tym obecnie jakakolwiek informacja pasażerska obejmuje tylko 1223 z 2454 stacji i przystanków PKP. Systemy te są różne i często nie działają (jak w Słupsku czy w Tczewie). Tablice i głośniki w większości nie stanowią nawet własności PKP PLK. Zarządca infrastruktury przyznaje wprost, że informacja pasażerska jest niskiej jakości. Dla przykładu na słupskim dworcu nie ma dyżurnych ruchu ani punktu informacji, panie w kasach nie mają informacji np. o opóźnieniach czy skomunikowaniach pociągów.

Poprawie tej sytuacji ma służyć nowy projekt, wpisany na listę programu Infrastruktura i Środowisko przed miesiącem.

– Zależy nam na zbudowaniu kompleksowego systemu informacji pasażerskiej, jakiej klienci kolei oczekują. W zależności od wielkości stacji będą to urządzenia o dużej funkcjonalności dające pełny zakres informacji lub na przystankach, infokioski o mniejszym zakresie obsługi – zapowiadał w Rynku Kolejowym wiceprezes PKP PLK Andrzej Pawłowski.

 250 stacji…

PKP PLK rozpisała właśnie pierwszy przetarg – na dokumentację przedprojektową. Dzięki temu można poznać założenia nowego systemu, który obejmie m.in. 250 najważniejszych przystanków i stacji kolejowych, które PKP PLK ocenia jako kluczowe. Przewidziano na nich instalację dynamicznej informacji pasażerskiej – wyświetlaczy i megafonów, oraz monitoringu na peronach, przejściach i dworcach. Według dokumentacji przetargowej, wyświetlacze mają stanąć przy każdej krawędzi peronu, na dworcach, w tunelach i drogach dojść.

 …i 1950 przystanków!

To jednak nie koniec: choć trudno w to uwierzyć, ale przetarg obejmie także prawie dwa tysiące mniejszych stacji i przystanków: tu zainstalowane zostaną systemy megafonowe i elektroniczne, dynamiczne tablice z rozkładem jazdy i informacjami o najbliższych połączeniach i opóźnieniach. Dodatkowo na prawie połowie z tych lokalizacji, PKP PLK chce zamontować pełny monitoring. Na pozostałych obiektach monitorowane będą tylko okolice wyświetlaczy (by przeciwdziałać wandalizmowi).

Jak pisze rynek kolejowy.pl, dostawca systemu będzie musiał wykonać nie tylko informację dynamiczną i monitoring, ale też sieć teletechniczną, energetyczną i wymiany danych dla nowego systemu we wszystkich lokalizacjach. PKP PLK wybierze wykonawcę w trybie dialogu technicznego – ale jedynym kryterium wyboru ofert będzie cena.

Jaki system na Pomorzu?

Portal Gryf24.pl dotarł do listy stacji na których znajdzie się nowoczesna informacja pasażerska. Na liście stacji objętych pełną wersją programu znajduje się Słupsk, tablice powstaną też w innych miastach regionu (Sławno, Ustka, Lębork) i na wszystkich większych stacjach i przystankach (np. Damnica, Potęgowo, Sycewice, Wiekowo, Sławno, Skibno i inne).

Jak system będzie wyglądał w praktyce? Oto opis planowanych elementów systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na wybranych stacjach linii 405 Ustka – Szczecinek:

  • – Słupsk – pełna wersja systemu (infokiosk z odjazdami/przyjazdami, tablice elektroniczne zbiorcze peronowe, tablice elektroniczne krawędziówki peronowe + duża tablica zbiorcza w budynku stacji oraz megafony na dworcu i na peronach (Barix) a także pełny monitoring peronów i dworca;
  • – Ustka – infokiosk, tablice elektroniczne krawędziówki peronowe oraz tablice zbiorcze peronowe + megafony na peronach oraz mały monitoring (perony; bez budynku dworca przekazanego miastu);
  • – Miastko – infokiosk , tablice elektroniczne zbiorcze peronowe, tablice elektroniczne krawędziówki peronowe + tablica zbiorcza w budynku stacji a także megafony stacja i perony (Barix) oraz pełny monitoring (dworzec, tunel, perony).
  • – Kępice – infokiosk + tablice elektroniczne krawędziówki peronowe , megafony na peronach (Barix) oraz „mały” monitoring (tylko perony).
  • – Korzybie – infokiosk oraz elektroniczne tablice krawędziówki peronowe a także megafony na peronach (Barix) + mały monitoring (perony).
  • – Biały Bór – infokiosk, tablice krawędziówki peronowe + tablica zbiorcza w budynku stacji + megafony stacja i perony + mały monitoring.

Barix to system przesyłania dźwięku przez sieć IP (Internet Protocol). Zapowiedzi megafonowe będą nadawane przez dyżurnego ruchu zarządzającego systemem na danej linii.

…a póki co tablet lub laptop

Na realizację projektu trzeba jeszcze poczekać . Póki co jedyna w miarę aktualna informacja to rozkład jazdy umieszczony w Internecie na stronie http://www.rozklad-pkp.pl. Informacje o aktualnych opóźnieniach i rzeczywistych czasach przyjazdów możemy sprawdzić wpisując stację „SŁUPSK” w okienko  na stronie: http://infopasazer.intercity.pl/  lub http://www.przewozyregionalne.pl/gps. Całe szczęście, że na słupskim dworcu PKP uruchomiło hot spot (WIFI) i w końcu jest dostępny Internet dla każdego.

Więcej:

Udostępnij.