W zeszłym tygodniu kolejarze mieli  nie lada wyzwanie logistyczne. Na torach Pomorza Środkowego – dokładnie na linii Lębork-Łeba (D29-229) a wcześniej na linii 202 Lębork – Gdynia  dokonano przewozu transformatora o wadze 235 ton dla Elektrowni Wodnej Żarnowiec. Ten ogromny ładunek (to waga ok. 15 ciężarówek) dostarczono do Wrześcia z Łodzi na specjalnym, 24 osiowym wagonie.

Jako że towarowe transporty kolejowe odbywają się niezmiernie  rzadko na tej linii (pociągi pasażerskie kursują tu tylko w sezonie) a transporty z tzw. „przekroczoną skrajnią” nie kursują tu wcale,  stąd transport ten wywołał  duże poruszenie wśród kolejarzy i miłośników kolei. Na trasie składowi towarzyszył także Wojciech Koliński współpracujący z naszym portalem. Poniżej prezentujemy jego zdjęcia z przejazdu pociągu z przesyłką nadzwyczajną (z przekroczoną skrajnią).

Transformator przyjechał specjalnym składem złożonym z platformy Res, pasażerskiej salonki dla obsługi oraz specjalnego wagonu Norca 24. Pociąg z wagonem o przekroczonej skrajni był 26 lutego 2014  na odcinku Lębork – Łeba  (D29-229) po raz pierwszy w historii, dodatkowo tego dnia tu również premierę swoją miała zmodernizowana lokomotywa SM42 (zwana wśród miłośników kolei „kioskiem”).

Towarowy przewoźnik – spółka PKP Cargo nie prowadzi na tej linii żadnych  przewozów towarowych, a maszyny tejże spółki były po raz ostatni tu w  roku 2008, prowadziły one wtedy pociągi osobowe Lębork – Łeba (i odwrotnie) dla spółki PKP Przewozy Regionalne (były to też lokomotywy serii SM42).

Po roku 2008 na linii z Lęborka do Łeby pojawiły się jedynie szynobusy  oraz pociągi TLK uruchamiane przez spółkę PKP Intercity. Rok 2007 był wyjątkiem, w którym do Łeby uruchamiano pociąg kwalifikowany  – Express „Łebsko” Warszawa Zachodnia – Łeba  spółki PKP Intercity. Te czasy już minęły – obecnie na linii pociągi kursują jedynie w sezonie.

Warto dodać, iż ogromny transformator dostarczono do stacji Wrzeście jako stacji położonej najbliżej Elektrowni w Żarnowcu. Nie zawsze tak było – do roku 1992 można było dojechać koleją do położonego w pobliżu Choczewa – stacji na linii nr 230 Wejherowo –Garczegorze.  Jeszcze w 1994 roku do Żarnowca koleją dojechać mogli uczestnicy festiwalu ENERGIA SZTUKI. Niestety, linia ta jest obecnie nieprzejezdna i częściowo rozkradziona, stąd konieczność skorzystania z stacji Wrzeście, skąd ogromny transformator przewieziono w sobotę na specjalnej platformie drogowej do Żarnowca drogą wojewódzką nr 213. Wymagało to czasowego zamknięcia dla ruchu tej drogi.

Niżej fotorelacja z nietypowego kolejowego  przejazdu. Zdjęcia: Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 jadąca luzem z Gdyni Portu do stacji Wrzeście  minęła dawną stację Garczegorze, przejechała obok nieczynnego semafora wjazdowego po stronie północnej (jeszcze pół roku temu były tu dwa takie, drugi przy torze z Wejherowa). Maszyna zabierze pociąg, w którego składzie będzie wagon służący do przewozów towarów o przekroczonej skrajni.

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 jadąca luzem z Gdyni Portu dojeżdża do stacji Wrzeście, skąd zabierze pociąg, w którego składzie będzie wagon służący  do przewozów towarów o przekroczonej skrajni. Maszyna mija semafor wjazdowy (stacja semaforów wyjazdowych nie posiada).

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 jadąca luzem z Gdyni Portu dojeżdża do stacji  Wrzeście, skąd zabierze pociąg, w którego składzie będzie wagon służący  do przewozów towarów o przekroczonej skrajni.

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 na stacji Wrzeście, obok niej na torze bocznym mamy  pociąg z wagonem służącym do przewozów towarów o przekroczonej skrajni,  którym dotarł (ze stacji Łódź Żabieniec) transformator (235 ton) dla Elektrowni Wodnej Żarnowiec. A pusty pociąg powrotny pojedzie w relacji Wrzeście – Wrocław Gądów.

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 manewruje z wagonem służącym do przewozów towarów  ponadgabarytowych.

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 manewruje z pociągiem, w którego składzie znajduje się wagon służący do przewozów towarów ponadgabarytowych. Wagonem takim  (łącznie 24 osie) ze stacji Łódź Żabieniec dotarł transformator ważący  235 ton.

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 manewruje na stacji Wrzeście, przestawia kolejność wagonów pociągu relacji Wrzeście – Wrocław Gądów. Za budynkiem stacji  widać szary transformator (235 ton), który przyjechał tu ze stacji Łódź  Żabieniec, a odbiorcą jest Elektrownia Wodna Żarnowiec.

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 z pociągiem relacji Wrzeście – Wrocław Gądów mija dawną stację Lędziechowo.

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 z pociągiem relacji Wrzeście – Wrocław Gądów mija  dawną stację Garczegorze, skąd kiedyś odchodziły pociągi w trzech  kierunkach: Lębork, Łeba i Wejherowo. Obecnie nic się tu już nie zatrzymuje.

fot. Wojciech Koliński

fot. Wojciech Koliński

Lokomotywa SM42-1291 z pociągiem relacji Wrzeście – Wrocław Gądów kończy  podróż linią z Łeby, skład dojeżdża do stacji Lębork.

Zdjęcia i opis: Wojciech Koliński.

Więcej:
http://wrp.home.pl/details.php?image_id=32195
http://wrp.home.pl/details.php?image_id=32191

Udostępnij.