Czeka nas kolejny pogrzeb pociągu ze Słupska ? - fot. SUP AKTYWNE POMORZE

Czeka nas kolejny pogrzeb pociągu ze Słupska ? – fot. SUP AKTYWNE POMORZE

Słupski dworzec pustoszeje coraz bardziej. Prawdopodobnie od marca nie da się już wyjechać rano i wrócić wieczorem z Poznania. Zniknie bowiem jedno z dwóch całorocznych połączeń Słupska z Poznaniem – od marca ma zostać bowiem ograniczone kursowanie pociągu TLK SŁOWINIEC. Popularny pociąg padnie ofiarą kolejnych cięć w ofercie spółki INTERCITY. „To lekarstwo nie działa” – alarmują eksperci.

 Branżowy portal RYNEK KOLEJOWY dotarł do projektu zmian, które nastąpią w rozkładzie PKP Intercity od 9 marca. Jak donosi portal, pasażerów czeka masowe cięcie połączeń. Praca eksploatacyjna ma zostać zmniejszona o 2,9 mln pociągokilometrów, co oznacza zmniejszenie ilości pociągów przewoźnika o prawie 10 procent. Cięcia mają doprowadzić do poprawy sytuacji finansowej spółki, która w 2013 r. wygenerowała ok. 110 mln zł straty.

Zmiany dotyczą połączeń dotowanych ze Skarbu Państwa na mocy umowy służby publicznej (Public Service Contract, PSC). Według doniesień portalu w  Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju brakuje środków na realizację całej umowy, dlatego pomyślano o likwidacji części połączeń. Do wykonania wybrano wariant pośredni, dzięki temu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ma oszczędzić 20 milionów złotych na dopłatach do połączeń pasażerskich PKP Intercity.

Według dokumentów do których dotarł portal, od 9 marca 2014 całkowicie zawieszone mają zostać m.in. pociągi TLK: Monciak (Przemyśl– Gdynia), Barnim (Szczecin – Poznań, który pierwotnie według rozkładu rocznego miał zostać od marca wydłużony do Wrocławia). Do tego ma dojść do skrócenia relacji kolejnych pociągów m.in.: Hetman (Poznań – Rzeszów), Wiking (Poznań – Szczecin). Wiele połączeń, w tym Pogoria, Rozewie, Uznam, Jeziorak, czy właśnie Słowiniec będzie miało ograniczone dni kursowania. Dojdzie jedna zmiana trasy bolesna dla słupszczan: popularny pociąg nocny Uznam pozwalający dojechać nocą do i z  Poznania , Wrocławia, Opola czy Katowic (z przesiadką w Stargardzie)  pojedzie przez Zieloną Górę i Kostrzyn i straci skomunikowanie z pociągiem ze Słupska.

Oto co oznacza „ograniczenie dni kursowania” Słowińca zapytaliśmy Patryka Skopiec z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
– Termin ograniczenie dni kursowania oznacza, iż TLK SŁOWINIEC kursujący obecnie niemal codziennie od 9 marca po korekcie rozkładu prawdopodobnie będzie kursował tylko w piątki i poniedziałki zapewniając dojazd na studia i powrót studentów w piątkowe popołudnie. W optymistycznym wariancie pociąg nie pojedzie w weekendy.

O komentarz do cięć poprosiliśmy też Mariusza Józefowicza – eksperta ds. komunikacji zbiorowej.
– Specjaliści od dawna są zgodni – to lekarstwo nie działa. Jednak nadal od lat na kolei stosuje się to jedno złe lekarstwo – ograniczanie -cięcie oferty. A tymczasem kolej to w 90% koszty stałe, niezależne od ilości pociągów jadących po torach. Cięcia nie uratują kondycji spółki zmagającej się z wręcz masową utrata pasażerów. Jedynym remedium byłaby nie pogarszanie, ale poprawa oferty dla pasażera, by należycie wykorzystać infrastrukturę i tabor, ale o tym jak widać nikt na kolei nie myśli – podsumowuje Józefowicz i dodaje: .

Słowiniec padł także ofiarą remontów na torach. Pamiętajmy, że jeszcze 3 lata temu pociąg ten kursował w jednej z najdłuższych relacji w kraju – Gdynia – Przemyśl przez Słupsk, Białogard, Poznań, Opole, Katowice, Kraków i Rzeszów, a w 2012 roku w relacji Gdynia – Kraków przez Poznań, Wrocław, Katowice. Od 2 lat z powodu remontu torów jego relacja została skrócona do odcinka Gdynia – Poznań, co spowodowało diametralne – skokowe pogorszenie jego wyniku ekonomicznego. Jednak i  obecnie pociąg ten by się bronił gdyby nie  likwidacja obsługi pociągów spółki INTERCITY w Słupsku. W ostatnich latach po likwidacji słupskiego oddziału spółki pociąg sztucznie wydłużono do Gdyni – te przejazdy niejako na pusto „dołują” ekonomiczny wynik pociągu, gdyż odcinek Gdynia – Słupsk – Gdynia pociąg pokonuje w godzinach skrajnych (wyjazd z Gdyni o 4.18 , przyjazd o 23.56) bez żadnej promocji i informacji. Skrócenie SŁOWIŃCA do relacji Słupsk – Poznań – Słupsk z całą pewnością poprawiłoby wyniki tego pociągu – proponuje Mariusz Józefowicz z Pomorskiego Stowarzyszenia Transportu Zbiorowego.

Popularny SŁOWINIEC najpierw jako pociąg pośpieszny, a od 2008 roku TLK łączy ł codziennie Słupsk ze stolicą wielkopolski i Wrocławiem oraz Śląskiem.

Czeka nas kolejny pogrzeb pociągu ze Słupska ? - fot. SUP AKTYWNE POMORZE

Czeka nas kolejny pogrzeb pociągu ze Słupska ? – fot. SUP AKTYWNE POMORZE

Internauci dotarli do dokumentów przetargowych potwierdzających zmiany oferty od marca. Przypomnijmy , ze już w 2009 miało dojść do likwidacji SŁOWIŃCA. Wówczas w Słupsku Stowarzyszenie AKTYWNE POMORZE oraz CIO zorganizowało protest – tzw. „pogrzeb pociągów i skuteczną akcję przeciwko likwidacji (nie udało się wówczas uratować SŁUPI).

W Internecie także dziś zbierane są podpisy w proteście przeciwko likwidacji pociągów, w tym SŁOWIŃCA.

Petycja: http://www.petycje.pl/petycja/10274/stop_likwidacji_pocisgow.html

źródło : http://www.rynek-kolejowy.pl/50642/zielinski_ciecia_pociagow_pkp_ic_to_glupota_albo_dywersja.html
źródło: http://www.rynek-kolejowy.pl/50605/w_marcu_wielkie_ciecia_polaczen_pkp_intercity.htm

Udostępnij.