Na przełomie 2013 i 2014 r. mają zostać ogłoszone postępowania na opracowanie studiów wykonalności i dokumentacji projektowej dla 16 kolejowych inwestycji. Pierwsze z nich mają ruszyć pod koniec 2015 r., a reszta w 2016 r. Trzynaście z projektów dotyczy modernizacji linii kolejowych – w tym bardzo ważnej dla regionu linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska, łączącej Pomorze Środkowe z stolica regionu.

fot. Sławomir Błaszków

fot. Sławomir Błaszków

Do 1 grudnia spółka Polskie Linie Kolejowe (narodowy operator infrastruktury kolejowej, spółka z grupy PKP) zakontraktowała 75 proc. unijnych środków, które PKP ma do wydania z budżetu na lata 2007–2013. Nowa minister odpowiedzialna za transport – wicepremier Elżbieta Bieńkowska, która jeszcze trzy lata temu chciała zabrać kolei 4 mld euro i przeznaczyć je na drogi, teraz  zapewnia, że pozostałe fundusze uda się wydać  i one nie przepadną.

By uniknąć jednak podobnych kłopotów w przyszłych latach, gdy środki na kolej znacząco wzrosną, PKP PLK  rusza z przetargami na dokumentację projektową dla inwestycji z unijnych pieniędzy z nowej perspektywy finansowej.

Jak zapowiada PLK, Na przełomie roku zostaną ogłoszone postępowania na opracowanie studiów wykonalności i dokumentacji projektowej dla 16 inwestycji. Pierwsze z nich mają ruszyć pod koniec 2015 r., a reszta w 2016 r.

Trzynaście z projektów dotyczy modernizacji linii kolejowych, m.in. chodzi o odcinek Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją, tory z Krakowa-Płaszowa do Oświęcimia,  Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane (wraz z budową łącznicy w Suchej Beskidzkiej) czy Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów. z Kutna do Torunia, z Częstochowy do Zawiercia oraz z Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski. W przyszłej perspektywie kompleksowo zostanie również rozwiązany problem stanu technicznego infrastruktury kolejowego dostępu do portów morskich – prace obejmują linie do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Niezależnie od powyższych  w ramach zadnia POIiŚ 7.1-87  przygotowana zostanie dokumentacja przedprojektowa dla prac na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. W ramach prac przewiduje się m.in. budowę dodatkowych torów dla SKM między Trójmiastem a Wejherowem, likwidację tzw. ”wąskich gardeł” między Redą a Rumią oraz co najważniejsze dla mieszkańców Słupska – budowę drugiego, szybkiego toru między Wejherowem a Słupskiem.

– Polska kolej prawdopodobnie w ciągu najbliższych siedmiu lat otrzyma z funduszy Unii Europejskiej do 28 mld zł.- mówi Patryk Skopiec z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei – Do tego doliczyć trzeba środki budżetowe,  kredyty z EBI oraz wpływy z Funduszu Kolejowego i środki emisji obligacji. Łączna kwota wydatków w przyszłej perspektywie finansowej wyniesie więc ok.  35-40 mld zł. Te gigantyczne środki w większości trafią do spółek z grupy PKP S.A. – głównie do PKP PLK i PKP Intercity.

Takich środków kolej nie miała nigdy w swojej historii, dobrze że część tych pieniędzy trafi także na Pomorze Środkowe. – podsumowuje Patryk Skopiec.

Obecnie przygotowywana dokumentacja różni się od poprzednich – innowacją jest konieczność stosowania przez wykonawców zaawansowanego oprogramowania związanego z symulacjami ruchowymi, które ma na celu optymalne określenie docelowego kształtu układów torowych stacji. Do tej pory zdarzało się, iż po modernizacji przepustowość linii… spadała zamiast wzrastać (z powodu likwidacji stacji i zmiany ich na przystanki osobowe). Kolejna nowość to wprowadzenie do studium wykonalności tzw. prognozy degradacji.

Jak udało nam się dowiedzieć, nowy tor będzie dostosowany do prędkości 160 km /h. oznaczać to może skrócenie o nawet godzinę czasu dojazdu z Słupska do Trójmiasta (do ok1,5h). Taka przebudowa zwiększa przepustowość linii, wiąże się także z przebudową układu zasilania i  likwidacją wszelkich przejazdów kolejowych w poziomie szyn – powstaną zatem wiadukty i tunele na skrzyżowaniu z drogami kołowymi. Taka modernizacja linii pozwoli dojeżdżać do Słupska pociągom PENDOLINO. Prawdopodobnie jednak PENDOLINO dojedzie na Pomorze Środkowe tylko w sezonie letnim.

Udostępnij.