Bollwerk mit Baumbrücke; 1911-1913 Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie - MNS/A. Foto/15633 - www.sedina.pl

Bollwerk mit Baumbrücke; 1911-1913
Ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie – MNS/A. Foto/15633 – www.sedina.pl

Na forum miłośników starego dawnego Szczecina ( http://sedina.pl ) pojawiła się informacja że most w Bytowie – wiadukt nad torami jest jednym z przęseł dawnego Mostu Kłodnego. Szczeciński most został zniszczony przez wycofujących się Niemców w 1945 roku. Oryginalny wiadukt w Bytowie miał dwa przęsła kratownicowe. Jedno zostało zniszczone i – podobno – właśnie to przęsło zostało zastąpione przez szczeciński most. W chwili obecnej most w Bytowie ma jedno przęsło.

Całkiem możliwe jest jednak że to po prostu podobna technologia budowy.

[quote]Baumbrücke – Most Kłodny w Szczecinie
Most Kłodny (niem. Baumbrücke) przedwojenny most łączący bulwar (niem. Bollwerk) z Łasztownią (niem. Lastadie). Most powstał z przedłużenia pomostu portowego wzmiankowanego po raz pierwszy w latach 1310 i 1312.
W 1731 roku dla ułatwienia żeglugi w górę Odry most został przebudowany na zwodzony. Konstrukcja została również poszerzona dla ułatwienia ruchu furmanek. W 1873 roku konstrukcja przeszła ostatni remont generalny.
W latach 1907 – 1909 obok dawnej, drewnianej konstrukcji powstał nowy, stalowy Most Kłodny według projektu znanego szczecińskiego architekta Wilhelma Meyera-Schwartau. 121 metrowa konstrukcja została oddana do użytku 23 grudnia 1909 roku.  Od 1910 roku mostem przebiegała trasa tramwaju linii 5, jednak dopiero w 1927 roku na moście zamontowano trakcję elektryczną.  Most został wysadzony przez wojska Niemieckie w 1945 roku. Niestety obiekt nigdy nie został odbudowany. W atach 1978 – 1996 w miejscu Mostu Kłodnego powstała Trasa Zamkowa imienia Piotra Zaremby.[/quote]

Oczywiście czy to do końca jest prawda nie wiadomo :). Już pojawiły się wątpliwości, ale to zadanie dla miłośników kolei.

Zobacz też:

 

 

 

Udostępnij.